Viral film

  • Man skal ikke bruge viral film blot fordi det er spændende og sjovt at lave. Viral film skal vælges fordi det strategisk set er et effektivt medie i forhold til dit brand og målgruppe. Det vil sige overvejelserne om brug af viral film, skal indgå på lige fod med overvejelserne om du f.eks. skal annoncere i magasiner eller lave TV-reklamer.
  • Viral film kan både fungere som eneste medie i en kampagne eller som en del af dit mediamix generelt i en integreret marketingindsats. Men det vil typisk som minimum være fornuftigt at placere filmen på dit eget website, hvor seeren er tæt på øvrige informationer om dit brand og måske ligefrem tæt på købemuligheder.
  • Der stilles store krav til viral film. Målgruppen skulle jo gerne sende den videre, og det gør de oftest når filmen indeholder et eller flere af følgende elementer i historien: genial, sjov, fræk, grov, ekstrem, pinlig eller bare en afsindig god idé. Frem for alt skal det være film, der går til stregen og måske over.
  • Man kan ikke styre hvem der ser filmen. Og du kan ikke stoppe den, hvis du én gang har placeret den på nettet. Modsat reklamefilm som man kan tage ud af reklameblokken ret hurtigt. Du kan heller ikke styre hvem der ser filmen. Omvendt er effekten af en film du får tilsendt af en ven, kollega, etc. også en film der vil blive set, og samtidig også positivt modtaget af seeren.
  • Herunder ses et par eksempler på viral film som Apple/Mac har haft stor succes med. De har lavet en hel serie af virale film under navnene ”MAC vs PC” eller “I’m a MAC and I’m a PC”. De udstiller på en humoristisk måde alle de områder hvor en MAC er bedre end en PC med primær fokus på flertallets generelle opfattelse af fejl forbundet med Microsofts Windows software. Se dem igennem og du forstår konceptet med Viral film.

 

 

Apologies, for this post the comments are closed