Tilbudet lever stadig

  • Tilbudsaviser er ofte blevet erklæret for døde og ”eksperter” står i kø for at fastslå at man ikke alene kan sælge på prisen mere – forbrugerne vil vælge de brands de kan lide og vil købe. Man ønsker ikke at få solgt noget. Men passer det nu også? Langt hen ad vejen er jeg nok enig i dette, men man skal bestemt ikke afskære tilbuddets magt og effekt her i 2011.
  • Faktum er at tilbudsaviser stadigvæk er de fysiske butikkers væsentligste markedsføringsinstrument, og så boomer nettet også med tilbud. Mængden af tilbudssites er enorm, og blev forøget gevaldigt i 2010. Selv de ”gamle” mediehuse som Berlingske og Politiken er sprunget på tilbudsbølgen, med bl.a Sweetdeal og godttip.dk. Derudover findes der firmaer som bl.a. tilbudsugen.dk og tilbudsklub.dk med store e-mail databaser som udelukkende også beskæftiger sig med at sende tilbud ud pr. e-mail.
  • Og forbrugerne elsker tilbud! Hvorfor ville så mange mennesker ellers tilmelde sig tilbuds emails ganske frivilligt? Ganske vist lokker en del af disse med konkurrencer for at tilmelde sig, men ikke alle gør det.
  • Så hvorfor er vi så vilde med tilbud i disse år? Den oplagte forklaring ville være finanskrisen. Folk har færre penge, og køber kun varer der er sat ned. Det mener jeg ikke er sandheden alene. Årsagen er klar: Vi er forbrugere! Vi køber produkter, og vi vil gerne præsenteres for produkter. Og vi vil ikke gå glip af et godt tilbud. Et tilbud kan også få os til at prøve et nyt produkt eller nyt brand. Vi opfatter ikke tilbud som kun værende noget der er for discountbrands. Vi er alle interesseret i et godt køb. Forbrugerne er også små købmænd, der gerne vil gøre en god handel. Vi har også vænnet os til at varer kommer på tilbud og udsalg, uden at vi føler os voldsomt snydt (måske lidt snydt, men ikke voldsomt).
  • Så hvad kan annoncører & marketingrådgivere som os selv bruge det til? Først og fremmest må vi erkende at tilbud måske er vigtigere end nogensinde. Forbrugerne står i kø for at få et godt tilbud. De vil gerne høre om dit produkt, dit brand og dit tilbud kan få forbrugerne til at prøve dig af. Et tilbud devaluerer ikke dit brand, og man skal ikke være ”for fin” til at bruge tilbud aktivt i sin markedsføring. Og frem for alt skal man gøre brug af de mange muligheder for at pushe sit tilbud ud til forbrugeren – det er større end nogensinde.

Og vigtigst af alt: tilbud sælger!

Apologies, for this post the comments are closed