Social Media, Sociale Medier

  • Social media – eller på dansk, sociale medier, er medier, der understøtter menneskers sociale relationer. Det er medier, der kun eksisterer fordi de er skabt til at blive brugt af mennesker. Sociale medier er kendetegnet ved interaktion, fællesskab, åbenhed og involvering.
  • Blandt de mest kendte sociale medier, finder man LinkedIn og MySpace. Det er meget brede medier, men der findes også mange niche media indenfor fx sportsgrene, musik og erhverv. Fælles for mange af disse sociale medier, er at de ofte er globale. De gør det altså muligt for mennesker at skabe kontakt til andre personer verden over. Her kan de dele viden, interesser, tips og kontakter. Social media som begreb, er i dag meget fokuseret på online verdenen.
  • For virksomheder – og dermed annoncører – er der flere forskellige muligheder for at gøre brug af sociale medier. Det åbner muligheden for at skabe kontakt til personer, som er interessante som kunder, ambassadører eller influenter. Dels åbner det nogle muligheder for at skabe virale effekter – altså spredt et budskab til en bestemt målgruppe. Sociale medier giver endvidere mulighed for at involvere og skabe dialog med personer, om fx produktudvikling, kampagner og service.
  • Vælger man som virksomhed at engagere sig indenfor sociale medier, skal man være indstillet og forberedt på, at man ikke kan styre budskabet. Man vælger at give ordet frit, og lade det være op til alle, at give deres mening til kende offentligt. Er historierne positive har det naturligvis en høj effekt, mens de negative historier også hurtigt kan sprede sig. Man skal altså gøre op med sig selv, inden man begynder at arbejde med social media, om man tør lade historierne få frit spil. Omvendt kan man selvfølgelig sige, at initierer man det ikke selv, så gør brugerne det måske, uden man som virksomhed har været med til at præge debatten og retningen.
  • Som virksomhed kan man vælge flere metoder til at arbejde med sociale medier. Man kan enten arbejde med de eksisterende og kendte sociale medier, eller man kan starte sine egne. Vælger man det sidste, stiller man principielt et ”social media univers” til rådighed for brugerne, hvorefter det er brugerne selv der står for indholdet. Fordelen ved det er, at brugerne færdes i ens eget univers, og man dermed får en masse viden, historier, anbefalinger og tips fra brugerne. Dermed får man også skabt en større relation til brugerne, idet de vil anse det som positivt, at virksomheden stiller universet til rådighed for dem uden indblanding.
  • Sociale medier er søgeordsvenlige (SEO). Der vil være lettere at finde dig på nettet og du vil fremkomme flere steder, og der vil derfor blive skabt mere trafik til dit site.

Kontakt os for at høre mere om aktiv brug af sociale medier i din virksomhed

Apologies, for this post the comments are closed