10 typiske markedsførings-fejl

Her får du en liste med 10 af de mest udbredte fejl, som især mindre virksomheder begår, når det gælder markedsføring.

1. NEDSKÆRINGER

Det er en typisk reaktion på dårlige tider at skære ned på markedsføringen, men det er bestemt ikke hensigtsmæssigt. I opgangstider kommer bestillingerne ofte mere eller mindre af sig selv, mens det netop er i krisetider at der skal gøres en indsats for at skaffe kunder.

2. MARKETING = REKLAME

Ofte forveksles marketing med reklame eller annoncering, men det er i virkeligheden kun en meget lille del af værktøjskassen. Marketing omfatter alt det der er med til at påvirke kundens opfattelse af virksomheden og produkterne.

3. HOVSA-LØSNINGER

Mange små firmaer glemmer alt om markedsføring indtil de pludselig står og mangler kunder, hvorefter de kaster sig ud i tilfældige løsninger, der tit viser sig at være alt for dyre. En gennemtænkt og planlagt indsats virker meget bedre.

4. HVEM ER KUNDERNE?

Det kan godt være du synes at dine produkter er noget så fantastiske eller at du leverer verdens bedste service. Men det er faktisk ligegyldigt hvad du synes, hvis ikke kunderne er enige. I hvert fald hvis du gerne vil sælge noget.

5. GØR SOM DE ANDRE

De fleste er bange for at skille sig ud og ender med at gøre som alle de andre, fordi det giver en vis tryghed. Men hvis man opererer i et marked med konkurrenter, så er det vigtigt at man tør stikke næsen frem, hvis man vil være sikker på at kunderne skal få øje på en.

6. DET PLEJER VI

I bund og grund er vi allesammen dovent anlagt, og hvis vi kan slippe af sted med bare at gøre som vi plejer, så gør vi det. Men “det plejer vi” er altså ikke noget brugbart argument, når det gælder markedsføring. Det betaler sig ofte at rydde op i de gamle rutiner, måske er der bedre eller billigere alternativer.

7. UTÅLMODIGHED

Ofte konkluderer man at et bestemt tiltag ikke virker, fordi det ikke straks vælter ind med ordrer. Men kunderne skal normalt eksponeres for et budskab mange gange før de reagerer, så det handler om at være tålmodig og give tingene tid til at virke fremfor hele tiden at give op og prøve noget nyt.

8. BLANDEDE BUDSKABER

Når man bruger penge på markedsføring vil man frygtelig gerne fortælle en hel masse om ens fantastiske produkter og services. Derfor ender megen kommunikation med at blive så overfyldt med information og budskaber at intet af det trænger klart igennem til kunden.

9. MANGLENDE MÅLING

Det er helt utroligt så mange ressourcer der bruges på marketing, uden at det nogensinde bliver konstanteret om det virker eller ej. Hvis man vil have effektiv markedsføring, så er man nødt til at lave målinger og følge op på forskellige tiltag.

10. DÅRLIG KUNDEPLEJE

Mange bruger masser af tid og penge på at forsøge at kapre nye kunder mens de glemmer at gøre noget ved de tidligere kunder. Generelt siger man at det er 5-8 gange billigere at bevare en eksisterende kunde end at skulle udvikle en ny.

Apologies, for this post the comments are closed